2011-07-16

Båtombyggnation och fiske.

Har suttit hemma under försommarn här och tänkt att inredningen i min Flipper 450 Sporting inte känts optimal, en massa plats bakom pulpeten som känns outnjyttnad tack vare att man suttit mitt i båten längdsled. Tänkte att de måste gå att flytta alltihopa bakåt så man sitter längst bak i båten som man gör i de flesta styrpulpeter. Börja med att kolla så att det gick att överhuvudtaget böja den gamla styrningen till motorn, eller rättare sagt böja plasthöljet som har sett sina bättre dagar, det gick så då va de bara att sätta kapen i båten och plasta fast allting igen med en viss modifikation innan de passa helt. Är själv ganska nöjd med resultatet och det känns som man fick mer plats i båten när man är ute och fiskar. Ska i med en matta och sen ska färgen snyggas till nå tag men huvudsaken den går att använda. Den ser ju nu ut som allt annat än en flipper sporting.







Båten i originalutförande.




Blev idag en sväng med trolling på Nedre Herten för att prova gäddorna. Första timmen förflöt utan det endaste hugg på grejerna. Första gäddan som klev på blev även dagens största med sina 4,38 kg och 94 cm. Den följande 1,5 timmen blev det 4 st till där en vägde över 2 kg sen dom andra va mindre. Det som förvånade mig var vilken fart det var på gäddorna idag. Trodde alla va bra mycke större än dom visa sig vara.



Dagens största


Eller ja, inte alla kändes större än va dom va, denna lilla visa sig sitta på när ja plockade ihop grejerna. Vet inte hur länge den satt där men wobblern hängde på från start till slut utan att de hänt nå på den så den kan ha suttit där i sisådär 3 timmar!

Detta är väl även ett bevis på gäddans glupskhet när denna lilla gapa över denna Swim Whiss i största storlek.






//Linus

8 kommentarer:

  1. Var ut i nedre för en par veckor sedan. Fick en på 3,5 och en på 4,5. Men var bergis på att båda var över 6kg då det tog många sekunder innan jag änns fick se dom efter alla rusningar. Men jag och många fler har samma känsla i hertarna, dom är ovanligt pigga där. oavset när på året och storlek! Peter Team HP10

    SvaraRadera
  2. Va nästan extremt idag tyckte ja, den största tog ju lina direkt när ja börjat fighta den, på typ 50 meters håll!

    SvaraRadera
  3. Båten har nu verkligen förvandlats till en Gädd-Racer! Mitt tips är att ni tar och lägger undan en slant i månaden så klipper ni en fyrtaktare till nästa vår. Minst en 30 hk och med trim o tillt, då har ni en av tourens efektivaste båtar. Det handlar inte bara om att vara duktig på att fiska, man måste också kunna lita på utrustningen till 100%.

    "en som började som ni" Mats//Team Röd.

    SvaraRadera
  4. Ser bra ut det där , lite färg sen är båten med i matchen . Mats säger dessutom mycket visa ord om det där med att det inte bara handlar om att vara duktig på att fiska . Titta på dom menar jag , ingen av dom kan fiska :) och dom klarar sej hyfsat ändå :) !Medans vårat problem på slutet är utrustningen , haha :) ! LJUSNE JPM//Peter !

    SvaraRadera
  5. jo en 4-taktare har man suktat efter ett tag nu... skulle alldeles vart med cruisecontrol oxå så skulle man va riktigt med i matchen sen. :)har nog bestömt färg nu iaf. :D


    Linus

    SvaraRadera
  6. Jag är målare till yrket, så jag kan hjälpa till med färgsättningen. Som medlem i katamaran klubben så har man väl lite och säga till om, eller? Tröjas är vit, Pike Tanic blå, min är gul. Jag vet en färg som skulle passa bra : ) Ni skulle bli oslagbara!

    Mats//Team Röd

    SvaraRadera
  7. den blir inte röd iaf! :D jo ja läre ju tänka efter va dom andra hade innan ja bestämde mig, den blir iaf vit nertill kan ja avslöja, färgen upptill håller ja på lite till. ;)

    SvaraRadera